søndag den 29. maj 2011

Tid til the (og Elefant Parties)


Jeg er 100 procent te-menneske. Nogle gange flirter jeg med tanken om at smage en af de der populære Kaffe Latter, men nej, den erindring jeg har i min hjerne om noget sort bitter stads i min mund, er ikke til at komme udenom.
Og hvor er det nu alligevel ironisk at jeg så er endt med at blive te-drikker alligevel, for de første af slagsen jeg smagte var ligeså bitre og fæle, så de røg kun ned i maskeret form.
Jeg tror jeg må have været omkring 15-16 år da jeg rigtigt begyndte at drikke det. Nok fordi når man er ved at blive voksen så opdager man at voksne mennesker hele tiden drikker varme drikke, og det er ikke varm chokolade med flødeskum (særligt tit). Og når nu forældrenes kaffe smagte så fælt, så kune man jo prøve the.

Dengang SKULLE der være mælk, sukker OG citron (fra en gul plasticflaske) i min kop Medova eller Earl Grey fra supermarkedet. Jeg kan stadig huske hvordan det oftere blev en vane at komme hjem fra skole og brygge en kop kogende vand til den hvide og blå the-pose.

Så blev det til "Elefant parties", som var min skolevenindes og mit påfund, som bestod af nærmest lige dele syntetisk jordbærsmagende the  og sukker. Vi spiste mandler til. Og navnet var på grund af at vi syntes det var sjovt hvordan vi sad der lade og sløve og ikke lavede andet end at drikke the. Vi var som et dyr der bevægede sig laaangsomt rundt, elefanten. Og langsomhed er der ikke meget af i en teenagers liv.

Nu drikker jeg min the ren og derfor skal den være af en vis kvalitet. Jeg er dog et vægelsindet menneske og må have masser forskellig slags the i huset, for ikke at komme til at kede mig en gang imellem, omend at der er en overvægt af the med noter af anis eller lakrids :-)

Jeg har hvide, grønne, sorte og urte the, så jeg kan få en opkvikker om morgenen, og koffeinfri om aftenen. Denne weekend har jeg læst i bogen Tid til The, som desværre kun fås på biblioteket, og har nydt mit eget "Elefant Party" bestående af the (Hvid tempelthe fra Perchs, Revitalize fra Pukka og Honeybush fra et mærke jeg ikke kan huske ligenu) i mine yndlingsthekopper (fra henh. Amokka og Cath Kidston) og masser af afslapning.

Kan kun anbefales!

2 kommentarer:

  1. Jeg er ved at lære det der med (GOD!!) the - uhmm. Jeg ser dog lidt et problem efterhånden: theerne taber kraft, pkt 1 og pkt 2: de smitter lidt af på hinanden, når de står der i skabet i de der papæsker ved siden af og ovenpå hinanden. Er det kun mig?? Pt er Yogis Rose og Relax theer STOR favoritter :) (Tak til skønne Jannie fra Helsebasen.dk, som lagde gratis smagsprøver ved min sidste levering)
    En anden ting. Har du en go the kande, som du vil anbefale? Jeg vil nemlig ha fat i en og er altså lidt forelsket i det simple som den på coveret på den bog, du har lagt et foto af ovenover. De er bare så svære at finde, synes jeg. Og holder de overhovedet ordentligt på varmen - ved du det?
    Ow en sidste ting: kunne du lige anbefale en rigtig go lakrids the ;-p ?

    SvarSlet
  2. Det er nemlig rigtigt at de smitter af på hinanden, derfor skal man holde sig væk fra bland selv theer i supermarkedet. Hæld theen på glas eller dåser, man kan få sådan nogle billigt i Søstrene Grene og Tiger og lign. steder.
    Mht. the-kander så bruger jeg ligenu bare min termokande fa Alfi, men ønsker mig en rigtig god potte. Hvis den skal holde på varmen skal du have et korkunderlag (billigt) og en god the-hætte. Jeg ville kigge på Isabella Smiths hjemmeside og Perchs thehandel (du kan google dem begge).

    Der findes en rigtig god the der hedder Liquorice fra Yogi Se her: http://www.netspiren.dk/pi/Yogi-Te-Lakrids-15-breve-14451-566.aspx

    SvarSlet