mandag den 21. juni 2010

Elsk dit liv -Accept

Ordet accept rummer mange ting, for med brugen af accept kan man både låse døre og låse døre op.


Det lille ord kan være nøglen til frihed men også til stagnation. Det kan godt være at det har været tydeligt for alle jer andre derude, men for mig er den lille forskel først lige gået op.

Man kan acceptere tingenes tilstand i livet fordi man ikke tør gør noget ved dem, eller ikke ved hvordan. Eller man kan acceptere tingenes tilstand fordi ved at gøre det bliver man fri af den tilstand! Interessant syntes jeg!

Hvornår skal man så gøre det ene, og hvornår det andet? Hvordan kommer man frem til det sted hvor man kan mærke hvordan accept-nøglen skal bruges? Ja faktisk er accept nøglen ironisk nok.

Når man først kan acceptere sig selv med alle de sider man rummer, og holder op med at dømme nogle sider som mere rigtige end andre, altså accepterer og omfavner HELE ens selv, så åbner døren til mavefornemmelsen sig, og den kan man bruge når man skal skelne.

Et eksempel fra mit eget liv er: Som mange andre kvinder jeg kender, forsøger jeg at nå det hele; Tøjvask, madlavning, indkøb,motion, tid til manden, tid til familien, tid til vennerne, tid til mig selv… fyld selv på.

Det kan være dødsvært at opnå fremgang alle steder på en gang. Jeg har for eksempel lige trappet motionen op i mit liv og derfor er der ikke så meget overskud til nogle andre ting. Hvis ikke jeg accepterer mig som Anja,mennesket, så bliver jeg sur og bitter over at det hele skrider så langsomt frem. At resultaterne ikke viser sig hurtigere. Jeg kan vælge at acceptere dette med sur mine fordi jeg ikke rigtig ved hvordan jeg ellers skal fremmane resultater på alle fronter. Eller…

Eller jeg kan bruge accept-nøglen til frihed. Til at sige: Jeg accepterer at jeg er mig med alt det indebærer, og jeg accepterer at jeg kun vil se store resultater på motionsdelen lige nu og ikke eks. Vasketøjsbunkerne fordi jeg som menneske kun har 24 timer i døgnet og et vist antal ressourcer til rådighed og at dyrke mere motion gør mig mere træt.

SÅ er der pludselig glæde og frihed. Ovenstående er et eksempel, det kan være noget helt andet i dit liv.

Ved at acceptere det som er og være okay med det, anerkender man også sig selv som den man er og alle mennesker har brug for at blive anerkendt ikke mindst, måske endda vigtigst, af sig selv.


Invitation:



Bruger du accept til at skabe en negativ eller positiv stemning overfor dig selv i dit liv?


Hvor har du brugt accept positivt og opdaget en stor glæde og frihedsfølelse?


Accepterer du nemmere at din bedste veninde ikke kan præstere alt det hun gerne vil, end du accepterer det samme hos dig selv?


Ovenstående er én måde at se accept som, hvad tænker du når du hører ordet accept i dit liv?

3 kommentarer:

  1. Tak for en dejlig blog om accept, Anja.Når jeg hører ordet accept, tænker jeg på at leve i nuet og acceptere tingenes tilstand. Lige nu.
    Alt andet er en kamp, mod noget der er. Og kamp skaber igen distance fra dig selv.
    kh
    Annika
    www.annikagran.dk

    SvarSlet
  2. Hvor er det skræmmende så præcist du ramte med netop dette indlæg. Har lige afsluttet dagens mindfullness som var fyldt med frustrationer om altid at ville gøre tingene perfekt, og at skulle nå det hele, på den halve tid. Jeg åbner computeren og vupti har du skrevet om selv samme frustration :)

    Dejlige ord, som lige mindede mig om at det er helt ok jeg ligger alt fokus på mig selv og mit indre barn lige nu, fremfor alle de praktiske ting.

    Kh Kristina

    SvarSlet
  3. tak for jeres kommentarer :-) Glad for at høre at dette indlæg kunne bruges, har debatteret med mig selv i et par dage om det skulle laves, eller om jeg var klar til at rykke videre til B i min A-Å.

    SvarSlet