onsdag den 12. januar 2011

Inspirerende kvinder

Jeg synes at jeg ser inspirerende kvinder allevegne i disse dage hvorend jeg kigger hen på nettet og på tv. Det gør mig glad og varm indeni. Det er så fedt at se alle disse kvinder udfolde deres talenter og turde være dem selv. Derfor vil jeg i denne uge dele dem med jer.

Idag er det J.K. Rowling, forfatter til Harry Potter bøgerne. Jeg skal indrømme at jeg mangler at læse nogle af bøgerne, men har set filmene pånær den seneste. Jeg har ikke fået læst disse bøger, fordi jeg begyndte at blive lidt vel bange når jeg læste dem ( jeg har stor indlevelsesevne...eller også er jeg bare sart.) J.K. Rowling var på tv da jeg tændte det imorges og jeg blev nødt til at se interviewet færdigt fordi jeg synes det er så spændende at høre forfattere beskrive deres rejse og her taler vi både personlige rejse såvel som litterære rejse. Ikke mindst er det enormt interessant hvordan ikke én forfatter gør det på samme måde. Det er forskellige ting der inspirerer og driver dem og uanset om man kan genkende noget af sig selv eller ej synes jeg det er fascinerende at høre om.  Nogle af de ting som jeg synes stod ud var: At Joanne beholder sin personlige intgritet og smag hele vejen igennem og ikke lader sig forføre for meget af sin succes. Derfor sagde hun blandt andet nej til Michael Jackson, da han ville lave en musical over Harry Potter!
En anden ting var at hun sagde at vi altid snakker om succes og aldrig om fiaskoerne, som er mindst lige så vigtige , hvis ikke mere, da det tit er dem vi vokser os stærkere og klogere af.

Du kan se interviewet i disse klips fra Youtube. De er i lidt dårlig kvalitet billedmæssigt, men hvis man lader være med at se dem i fuld størrelse er det ikke så slemt.

kh
Anja







3 kommentarer:

  1. Harry Potter som musical - af Michael Jackson?! Ha, det lyder godt nok også som en virkelig underlig ide. Godt hun sagde nej til det :)
    Men bortset fra det; jeg er helt enig i at det er rigtig spændende at læse (eller høre) om hvordan forskellige forfattere inspireres, skriver etc.

    Kh Eva

    SvarSlet
  2. Da jeg var gravid, og alene, med min søn for ca 12 år siden, brugte jeg meget JK til at spejle mig i. Det var meget inspirerende at vide at en anden single mom havde gjort det supergodt, og havde brudt normen for hvordan enlige mødre normalt blev betragtet.

    Så var der en i det norske kongehus der hev en enlig mor på banen, det var inden Mary var i landet og jeg gik hemmeligt og håbede på en dag at støde ind i Frede. Godt at jeg ikke gjorde det i øvrigt, det ville næppe ha været en stilling jeg ville ha passet særligt godt i.

    Madonna blev også single mor, og Helena C, ikke at de som sådan er forbilleder, men det var alt sammen med til, sammen med JK, at jeg følte mig helt normal som selvvalgt enlig mutti. Tak JK! Og tak Anja for lige at minde mig om det.

    SvarSlet
  3. Selv tak da! :-) Mette- Marit kan virkeligt også inspirere mig, ikke fordi jeg selv er enlig mor, men fordi hun ligesom alle de kvinder der inspirerer mig, får brudt sig ud af nogle kår ved hjælp af kærlighed og passion. Stephenie Meyer, som er dagens kvinde, havde det måske ikke specielt slemt, men med 3 små børn var der ingen tid til hendes passion og da hun virkelig gav sig selv lov til at nyde noget for sig selv, ja så gav det virkeligt succes.

    Hep for at tro på sig selv, sin anderledeshed, sin passion og kærlighed!

    SvarSlet