søndag den 6. marts 2011

Inspirerende kvinderl - Del 4

Ja nu er det noget tid siden vi har haft sådan et indlæg, men nu presser det sig på.
Som jeg skrev forleden så drager jeg til London imorgen og jeg håber inderligt at rende ind i hende her:




Hvem ved om jeg kan finde et lækkert marked eller en madbutik og rende ind i hende og få lov at sige tak (og måske få et køkken-tip eller to?) for at hun er som hun er!

Og hvordan er hun så, som inspirerer mig? Hun er menneskelig! Ikke perfekt men menneskelig. Og hun bakser med det engang imellem, som alle os andre.

Men når hun skinner igennem er det når hun indrømmer at hun elsker mad og hader motion, og kun dyrker det for at få lov til at spise så meget dejlig mad. For den glæde hun har ved mad, er så bund-ægte og jeg misunder hende den. Nogle gange inspireres jeg og kopierer den lidt og så er mit liv sjovere.

Nigella i sit "pantry", ønsker mig en dag sådan et skønt forrådskammer


Jeg elsker slet ikke mad som hun gør, dertil er jeg alt for kræsen! Men jeg elsker at elske den mad, jeg så kan lide, på Nigella-måden: Fuldstændigt uforbeholdent og uden skam,skyld eller andre forstyrrende følelser!

Nigella er en kvinde som elsker mad, alt ved mad endda; udseende, smag, tekstur, de følelser mad får frem hos mennesker og imellem mennesker; og jeg elsker ægte passion.

Ikke nok med det, så er hun en fremragrende skribent, der lader sin geniale engelske humor skinne klart igennem, og gør det at læse hendes kogebøger, til en form for skønlitterær læsning. Når jeg har en Nigella bog imellem hænderne så læser jeg den fra ende til anden og nyder den som en god roman. Også selvom jeg læser om fisk (som jeg absolut ikke Nigella-elsker).


Nigella, en kvinde hvis udseende bliver vendt og drejet i pressen.


Jeg vil gerne hylde den kvinde som mig repræsenterer: Mod til at (prøve) at turde stå ved sig selv og sin personlighed, skønhed (som Nigella har sagt i en artikel engang: At nu hvor skønhed er blevet indsnævret til at kun at handle om slank-hed, så er det blevet sværere at være smuk) for hun er sååå smuk synes jeg, humor (jeg synes du skal læse nedenstående artikel om Nigellas passion for fodbold),

Nigella om hvorfor hun elsker fodbold (mange af de samme grunde jeg elsker det!)
http://www.thisislondon.co.uk/lifestyle/article-23698531-nigella-lawson-football-stirs-me.do

Og ikke mindst: Styrke! Her er en kvinde som har oplevet mange af sine nærmeste (inkl. sin første mand) dø af kræft; som havde en mor med en spiseforstyrrelse; som er blevet dømt i medierne for at genfinde kærligheden "for hurtigt" efter hendes mands død; som konstant er under en lup for hvor tyk eller tynd hun pt. er og som ikke mindst har fået hak i tuden for ikke at være "rigtig" kok (Hun er oprindeligt journalist og madanmelder), der laver sund mad.

HURRA for Nigella som hun er!


HURRA for Nigella og alle hendes former, alle hendes talenter og alle hendes kvindeligheder. Jeg labber det i mig! Og ikke mindst HURRA for mange af hendes opskrifter! Pga. hendes bøger turde jeg kaste mig ud i at lære at lave mad.


Kan helt klart anbefale:
Ingefærkagen med glasur fra Køkkenets Gudinde.
Flødekartoflerne fra Nigella Bites
Quesadillas'ne fra Nigella Express

Find hendes bøger på biblioteket eller hos http://www.saxo.com/dk/author/nigella-lawson.aspx


P.S. Hvis nogen ved hvor hun handler så skriv det lige i en kommentar ikke?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar