mandag den 14. marts 2011

London Guide - Food

Her kommer første del af Anjas London-guide, komplet med crap-tastiske billeder! (Billeder taget med telefonen og ikke altid med synderligt smukt resultat). NB! Kan anbefale at klikke på billederne, så bliver de større.

Uden mad og drikke duer helten ikke, siger et ordsprog (og jeg), så derfor er det oplagt at dele mine madfund med jer.

Vi starter i lufthavnen. Som for mig altid har været synonym med: Dårlig, sukker og fedtfyldt mad, og ikke mindst; belastende indpakket tør og kedelig mad, spist med plastikbestik og alt for lidt plads at bevæge armene på.

Derfor lavede jeg research og en plan, for ikke om jeg gad endnu en rejse på den måde.
Jeg startede med at tjekke http://www.cph.dk/ ud for at se hvad lifthaven har af spisesteder, og besluttede mig for at gå målrettet efter Joe & The Juice. Det var et hit, til trods for den alt for høje musik, som ikke huede én eneste gæst, men virkede til at være helt ok med drengene bag disken som nærmere virkede som om de var igang med at varme op til en nat på byens hotteste disko; mere end de var ved at lave mad.

Jeg fik en skøn juice med æble, ingefær og gulerod, som hedder Go Away Doc.Og jeg tror at der er noget om at ingefær virker mod jetlag for, denne gang havde jeg ikke hovedpine eller andet da jeg nåede frem (og jeg kan sagtens få jet-lag af at flyve 1½ time- no problemo, faktisk var mit indre ur helt off, i de 4 dage jeg var der på trods af kun 1 times tidsforskel).
Jeg fik også en mega lækker og velsmagende sandwich, som jeg siden har prøvet at nogenlunde rekreere herhjemme, med kylling og avocado.


Da det var konsumeret, med lynets hast for jeg skulle jo nå et fly, så sørgede jeg for at have en stor flaske vand med ombord.Og intet andet, og det var skønt at slippe for at bruge tid på at prøve at spise på lidt plads. istedet lyttede jeg bare til musik.

I lufthavnstoget købte jeg mere vand, og nød mine saltede cashewnødder, uhm. Det var fantastisk at føle sig så velnæret og mæt, og jeg havde masser af energi til at komme hen til dagens første sightseeing-stop i Kensington; nemlig den hellige gral indenfor mad: Whole Foods! 



Et udvalg af monsterlækre kager i Whole Foods
 (som jeg dydigt nøjedes med at kigge på- det var altså svært!)

Vi gik og nød de skønne kirsebærtræer der er gået igang med at blomstre på vej hjem.
Mon Umahro Cadogan også er populær i London?


Gad vide om Howard boede i netop den lejlighed som jeg boede i? Sjovt er det ihvertfald at tænke på, at han har boet i den bygning jeg skulle opholde mig i :-)


Noget af dagens scoring i Whole Foods: Gluten fri mysli, gluten og mælkefri (med sukker) småkager, koffein fri the, diverse snackbars; Marzipan er gluten og mælkefri marcipan brød, Cliff er sådan en slags myslibar, syntes at både chocolate chip og peanutbutter baren var lækre på hver deres måde. Nakd barene er sådan nogle tørret frugt og nødder stænger.


Denne skønne is var ligesom chokolade mousse, cremet og luftig og helt uden gluten og mælk! Det kunne bruges! Kan ikke huske hvornår jeg sidst har fået is, uden at få ondt i maven.

Det er desværre ikke alt jeg har fået fotograferet, men i Whole Foods fandt jeg også den lækreste Falafel salat som jeg købte en bøtte hummus til. Falaflerne var de største jeg nogensinde har set og der var ærter i. Det smagte dejligt frisk og lækkert, uden at ligge tungt i maven.

I Marks & Spencer's supermarked på Earls Court road, fandt jeg lækre wraps med falafel (jep, jeg eeeeelsker falafel) og spinat, samt små bøtter (til små 15-20 kr stk) med en bønnesalat og en bulgursalat (ikke glutenfri men dejlig alligevel) og færdiglavet kylling og en god mayonnaise.

Wagamama på Earls Court Road fik jeg en lækker Teriaky Chicken, med en knap så lækker gulerodsjuice; den kunne godt have brugt noget mere ingefær, eller også havde de glemt at putte den i.





Gluten og mælkefri chokolade barer fra Sainsbury's, som har en hel lang væg med alle mulige madvarer uden gluten. Fra brød til mel, desserter, bageingredienser, pålæg og meget andet.

Jeg fik også en nogenlunde kylling med en meget lille og lidt tør salat, og lækre store chunky pommes frites med masser af mayo til på Garfunkel's

Til flyturen hjem tankede jeg op i Stansted Airport med den mest lækre juice fra Boost . jeg fik en der havde det hele;  appelsiner, æbler, gulerødder, rødbede og selleri. Jeg valgte at få en immunbooster i istedet for en detox og det var: acai, blueberry, cranberry, camu, korean ginseng, goji, purple corn, reishi.

Og så var jeg klar til at flyve hjem :-)




Næste guide: Shopping og by og natur i det spirende forår!




3 kommentarer:

  1. Det ser ud som om du har haft en lækker tur! Er ret misundelig over dit besøg i Whole Foods :) Ang. is er Brugsen begyndt at sælge en tofuis. Den indeholder masser af sukker, men hverken gluten eller mælk. Synes den er ret god. Den findes angiveligt med både choko- og vaniljesmag, men jeg har kun set choko-udgaven.

    SvarSlet
  2. Uh lala, det ser da totalt for vildt godt ud! Uhm, jeg vil gerne have det hele. Kunne du ikke have købt en dobbeltportion?

    SvarSlet